دختران زیبای بلوچ و سالها محرومیت ،رفاهی ،اجتماعی

دختران زیبای بلوچ و سالها محرومیت ،رفاهی ،اجتماعی

ادامه مطلب
مشکل اینترنت در بوئینگ

مشکل اینترنت در بوئینگ

ادامه مطلب
معرفی دهستان بوئینگ توسط اسماعیل حسینی

معرفی دهستان بوئینگ توسط اسماعیل حسینی

ادامه مطلب
توزیع ماسک رایگان#توسط پایگاه شهید مطهری بوئینگ

توزیع ماسک رایگان#توسط پایگاه شهید مطهری بوئینگ

ادامه مطلب
دفاع و حمایت از انسانی که مورد ظلم و ستم واقع شده در هر نقطه از جهان که باشد برای همه لازم و ضروری است

دفاع و حمایت از انسانی که مورد ظلم و ستم واقع شده در هر نقطه از جهان که باشد برای همه لازم و ضروری است

ادامه مطلب
پایگاه مقاومت بسیج شهید مطهری بوئینگ

پایگاه مقاومت بسیج شهید مطهری بوئینگ

ادامه مطلب
انگور نوبرانه بوئینگ

انگور نوبرانه بوئینگ

ادامه مطلب
Boeing pictures

Boeing pictures

ادامه مطلب
مجموعه امید

مجموعه امید

ادامه مطلب

از رنج تا گنج اهالی قلعه گنج در برنامه ماه عسل

از رنج تا گنج اهالی قلعه گنج در برنامه ماه عسل


logo
همراه اول
نمناک فرهنگ و هنرسینما،تئاتر،تلویزیون از رنج تا گنج اهالی قلعه گنج در برنامه ماه عسل
برنامه ماه عسل ، یازدهمین قسمت برنامه ماه عسل
یازدهمین قسمت برنامه ماه عسل روز گذشته 7 خرداد با حضور اهالی روستای قلعه گنج و روایتی از رنج تا گنج اهالی این روستا روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
تاریخ انتشار : 8 خرداد 1397

در یازدهمین قسمت برنامه ماه عسل چه گذشت

برنامه ماه عسل با اجرای احسان علیخانی روز گذشته 7 خرداد 97 ساعت 199 روی آنتن شبکه سه سیما رفت. احسان علیخانی در یازدهمین برنامه ماه عسل  97 میزبان اهالی روستایی معروف به آفریقای ایران بود.برنامه ماه عسل

برنامه ماه عسل

اهالی روستای قلعه گنج که در دورترین نقطه کرمان قرار داشت و به دلیل گرمای شدید و بادهایی سوزان به آفریقای ایران معروف بود مهمان احسان علیخانی در این برنامه ماه عسل شدند و از تلاش و پشتکاری که برای ساختن روستایشان صرف کرده بودند صحبت کردند و مصداق کامل سخن نابرده رنج گنج میسر نمیشود و سربرآوردن ققنوس از یزر خاکستر بودند.

روایتی از سربرآوردن ققنوس از زیر خاکستر در برنامه ماه عسل

مجتبی و همسرش اولین مهمانان شب گذشته برنامه ماه عسل بودند. مجتبی از زندگی در خانواده ای 11 نفره با پدری که شغل کارگری داشت صحبت کرد و سختی های زندگی را اینگونه روایت کرد:زندگی ما به دلیل اینکه پدرم کارگر بود و خانواده ای پرجمعیت داشتیم به سختی سپری میشد و گاهی پیش می آمد که سه شب گرسنه سر بر بالین بگذاریم. زمانی که مدرسه ها شروع میشد اول مصیبت ما بود چراکه خانواده قدرت خرید کتاب و دفتر و لباس را نداشتند و این برای مادرم خیلی سخت بود.

همسر مجتبی هم در تکمیل صحبت های همسرش گفت :پدر من هم کارگر بود اما از آنجایی که افراد خانواده ما کمتر بود و ما 4 فرزند بودیم مشکلات معیشتی ما کمتر بود.

برنامه ماه عسل

روایتی از رنج اهالی روستای قلعه گنج در برنامه ماه عسل

مجتبی ادامه داد :سال 74 من پابه پای پدرم کار میکردم و در خاطرم هست که آن سال ،سال بسیار پربارانی بود و ما از روستای خودمان به یک روستای دیگر رفته بودیم برای کار کردن ، در این مسیر بود که پرونده من گم شد و من سال بعد نتوانستم به مدرسه برو و این شروع یک حسرت بزرگ برای من بود . مادرم با دیدن علاقه زیاد من به مدرسه و بی قراری از رفتن بقیه دوستانم به مدرسه حال بدی پیدا میکرد و هر روز را به گریه سپری میکرد و با پدرم درحال مشاجره بود.

مهمان برنامه ماه عسل ادامه داد :این روزها گذشت تا من به دبیرستان رسیدم و آن زمان دبیرستان ما 10 کیلومتر با محل زندگی مان فاصله داشت و ما تا جایی از راه را پیاده میرفتیم و بقیه را با سرویس ، من از آن سالها تاکنون 2500 تومان به راننده آن سرویس بدهکار هستم ، من خیلی حسسرت ها کشیدم اما خوشبختانه در سال 84 در دانشگاه تربیت معلم قبول شدم و میخواستم این موفقیت را به مادرم که خیلی رنج کشیده بود هدیه بدهم اما در اوج این خوشحالی یک شب مادرم خوابید و دیگر بلند نشد و برای همیشه از کنار ما رفت و این حسرت را در دلم باقی گذاشت، مادرم لحظه آخر 2 برادر و 2 خواهر کوچک را به من سپرد و من هرآنچه در توان داشتم برای آن انجام دادم تا رضایت قلبی مادرم را به دست بیاورم.

برنامه ماه عسل

روایتی از آبادانی روستای قلعه گنج در برنامه ماه عسل

همسر مجتبی درباره سختی های زندگی اهالی روستا گفت :خانواده ما تا زمانی که پدرم در قید حیات بود خیلی در سختی نبود اما زمانی که من سوم راهنمایی بودم پدرم از دنیا رفت و سختی های ما از اینجا آغاز شد . مادرم مجبور بود کار کند و ما هم پا به پای او کار میکردیم.

اهالی روستای قلعه گنج در برنامه ماه عسل

در بخش بعدی برنامه چند خانم از اهالی روستای قلعه گنج به برنامه ماه عسل آمدند و از سازندگی و امید مردم قلعه گنج که باعث سازندگی روستا شده بود صحبت کردند.

مجتبی دربره همت مردم قلعه گنج گفت:زمانی که غرق در مشکلات بودیم فکر میکردم خدا از قلعه گنج کوچ کرده تا اینکه خودمان دست به دست هم دادیم و توانستیم با پشتکار و امید روستا را آباد کنیم و از تعبیر زیبای سربرآوردن ققنوس از زیر خاکستر برای مردم روستایش استفاده کرد.

یکی از خانم های مهمان برنامه ماه عسل از آرزوهای دوران کودکی شان گفت :ما در دوران مدرسه حتی کیف  و کتاب هم نداشتیم ، کیف مدرسه آن زمان بچه ها کیسه برنج بود که ما آن را هم نداشتیم . خواهرم برای من از یک کیسه بزرگ برای من کیف درست کرده بود و من با ذوق و شوق با آن کیف به مدرسه رفتم اما در مدرسه بچه ها من را مسخره کردند و من گریه کنان به خانه برگشتم و گفتم که دیگر مدرسه نمیروم اما مادرم من را راضی کرد که به مدرسه بروم تا اینکه معلم از ما خواست دفتر به مدرسه ببریم و من چون نداشتم مادرم را به مدرسه بردم تا با معلم صحبت کند اما این رفتن مادرم باعث ناراحتی معلم شد و به من گفت که تو مادرت را آورده ای که من را دعوا کند و من از آن روز دیگر مدرسه نرفتم.

از آن روز تا چند وقت پیش که به حرم امام رضا (ع)  رفتیم و من نتوانستم اذن دخول حرم را بخوانم بی سواد بودم اما آنجا دلم شکست و تصمیم گرفتم که سواد یاد بگیرم و الان تا ششم نهضت درس خوانده ام.

برنامه ماه عسل

اهالی روستای قلعه گنج در برنامه ماه عسل

در بخش های پایانی برنامه مجتبی از کمک های بنیاد علوی به مردم گفت و از اینکه با حمایت های این بنیاد توانسته بودند روستایشان را بسازند صحبت کرد. در بخش دیگری از برنامه آیتمی از روستای آباد قلعه گنج پخش شد و چند نفر دیگر از اهالی روستای قلعه گنج مهمان برنامه شدند و از موفقیت امروزشان صحبت کردند.

در انتهای برنامه احسان علیخانی از مجتبی ردباره قرضش به راننده سرویس پرسید که گفت :من معلم پسر آن راننده سرویس شدم و به او ماجرای قرضم به پدرش را گفتم و او هم به پدرش منتقل کرد و او گفته بود که به پسرم در آموزش علم سخت بگیر و به او خوب علم را بیاموز که اگر این کار را بکنی همه قرض تو به من پرداخت شده است.

منبع : بخش فرهنگ و هنر نمناک/ م.ف
این مطلب مفید بود ؟30
نظر کاربران
اسد

اسد

1- وضعیت قلعه گنج که در ایتم پخش شده نمایش داده شد، وضعیت 5-6 سال قبل نیست؛ هنوز هم وضعیت در بسیاری از روستاها همان است. 2- کاش این اقا مجتبی می گفت که با حمایت بنیاد چه کاری در کدام روستا انجام شده که اسمش ساختن روستاست. 3- کاش اقا یعقوب می گفت که 50 نفری که در کارخانه کار می کنند، در سال چقدر حقوق می گیرند؟! اصلا کارخانه در سال چند ماه کار می کند؟ توجیه اقتصادی کارخانه چگونه است؟ بنیاد به جز دادن وام با وثیقه سبک از طریق بانک زیرمجموعه اش، چه حمایتی ازش کرده؟ 4- ...

پاسخ دادن 31
نظر خود را بنویسید ...

رفع دائم سفیدی مو

قلعه گنج

قلعه گنج


us
  • 7379536_820آغاز برداشت پنبه در قلعه گنج

    برداشت پنبه ی مزارع شهرستان قلعه گنج از امروز آغاز شد و تا اوایل فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

  • 7383500_460تولید برق بوسیله باد و آفتاب در قلعه گنج

    بیژن مجازی مدیر برق شهرستان قلعه گنج گفت : شهرستان قلعه گنج با دارا بودن شرایط جوی و تابش مستقیم نور خورشید منطقه ای مناسب برای تولید برق از انرژی های پاک خوردشید و باد است.

  • photo_2017-11-29_11-36-13آغاز ساخت نیروگاه ۴ مگاواتی در “شهر الگوی اقتصاد مقاومتی” قلعه گنج

    با حضور سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان عملیات اجرایی نیروگاه ۴ مگاواتی قلعه گنج در شهرک آغازساخت نیروگاه ۴ مگاواتی در صنعتی این شهرآغاز شد. عملیات اجرایی نیروگاه ۴ مگاواتی قلعه گنج در شهرک صنعتی این شهر باحضور سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان کشور آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما با حضور سعیدی کیا رئیسادامه مطلب

  • 23افتتاح نمایشگاه کتاب در قلعه گنج

    همزمان با فرا رسیدن هفته ی کتاب و کتابخوانی نمایشگاه کتاب قلعه گنج با حضور ناشران استانی ومسئولان شهرستان قلعه گنج افتتاح شد.

درباره قلعه گنج

cont1

قلعه‌گنج شهری است در استان کرمان در جنوب شرقی ایران. این شهر مرکز شهرستان قلعه‌گنج این استان است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۰ برابر با ۱۲٫۶۶۳ نفر بوده است. از آنجایی که قلعه گنج در گذشته به کلات گنج معروف بوده ...

ادامه مطلب

مرکز توسعه و آموزش ICT (متا)

پروژه مرکز توسعه و آموزش ICT (متا)، مرکزی برای ارائه انواع آموزش‌ها شامل آموزش‌های مرتبط با ICT و غیرمرتبط است که با هدف نیل به موارد زیر تاسیس خواهد شد:

اهداف کلان آموزش‌های مرتبط با ICT :

• کاهش شکاف دیجیتال
• ایجاد دسترسی به آموزش‌های با کیفیت و به روز ICT در کشور
• تامین نیاز بازار کار منطقه در زمینه حوزه‌های تخصصی ICT
• افزایش و بهبود سواد دیجیتال مردم منطقه
• تربیت نیروهای متخصص توسعه‌دهنده نرم‌افزاری با هدف تبدیل شدن مرکز آموزش به مرکز توسعه
• توانمندسازی افراد و کمک به تثبیت جمعیت


ادامه مطلب

خرداد ۱۳۹۷
شیدسچپج
« دی  
 1234
۵۶۷۸۹۱۰۱۱
۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸
۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵
۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱ 

 

hotel

 

meta

معرفی کامل تالاب جازموریان

معرفی کامل تالاب جازموریان


تالاب جازموریان

معرفی کامل تالاب جازموریان در جنوب شرق ایران

موقعیت جازموریان

حوزه جازموریان در ۱۵۰ کیلومتری باختر ایرانشهر و در موقعیت جغرافیایی E5839 تاE5914 و N2710 تا N2738 بین استان های کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده است. جازموریان به عنوان مهم ترین حوزه آبریز جنوب استان کرمان و غرب استان سیتان و بلوچستان در جنوب شرق ایران به دلیل احداث سدهای بالادست متعدد بر رودخانه های تغذیه کننده و همچنین کاهش بارش سالیانه ، به بیابانی بی آب و علف تبدیل شده، با ادامه خشک شدن این تالاب و وزش بادهای متعدد پر قدرت کویری عوامل مساعد برای بروز پدیده ریزگرد در این منطقه ایجاد شده و این منطقه را به یکی از بزرگترین مناطق تولید ریزگرد در جنوب شرق کشور تبدیل کرده است .

معرفی تالاب جازموریان

علت نامگذاری

در اصطلاح محلی پوشش گیاهی را جاز می‌نامند و انبوهی و کثرت آن را موریان می‌گویند. به همین سبب، این ناحیه به «جازموریان» معروف شده‌است. جازموریان روزگاری منبع تولید علوفه ایران به حساب می آمد اما به دلیل بی تدبیری و شرایط بد اقلیمی و کمبود بارش اکنون به یکی از مراکز تولید غبار در ایران تبدیل شده و طبق آمار غیر رسمی ۲۹ درصد از گردوغبار کشور مربوط به تالاب خشک شده جازموریان می باشد.

تالاب جازموریان

جازموریان توسط دریاچه فصلی (هامون جاز موریان) پوشیده شده است، که در سال ها با بارش بسیار کم ممکن است کاملا خشک شود. در مقابل، در طول سال های مرطوب می تواند آب را در زمستان و بهار نگه دارد، اما در تابستان  سطح آب آن کاهش یا کاملا خشک می شود. رودخانه هلیل رود در کرمان و رودخانه بمپور درسیستان و بلوچستان جازموریان را تغذیه می کنند. رودخانه بامپور از شرق و رودخانه هلیل رود از غرب به حوزه جازموریان وارد می شوند. با این حال آب این رودخانه های کوچک کمتر به قسمت های مرکزی حوزه جازموریان می رسد چرا که بیشتر آب آن صرف کشاورزی و آبیاری می شود. در بعضی سالها، در فصل بهار زمانی که رودخانه ها سرریز می شوند، حوضه مرکزی آب فراوانی دارد( ۲۰-۳۰ سانتی متر) . دریاچه Jazmurian عمدتا توسط رسوبات سیلیتی و رسی پوشیده شده است و به دلیل فقدان نفوذ، برخی از بخش های حاره ای در بعضی دوره ها تبدیل به یک دریاچه فصلی می شوند. بارش سالانه در قسمت غربی حوضه حدود ۲۰۰ میلی متر است، در حالیکه سایر قسمت ها بسیار خشک هستند و بارش سالانه آنها کمتر از ۱۰۰ میلی متر است.

معرفی پوشش گیاهی

جازموریان عمدتا دارای پوشش گیاهی بسیار ضعیف می باشد. در مرکز جازموریان که هامون جازموریان (سوهر جاز) نامیده می شود معمولا هیچ گونه پوشش گیاهی وجود ندارد اما به دلیل اینکه در فصول بارانی آب اطراف به مرکز جاز می رسد، مرکز جازموریان دارای خاکی با رطوبت بالاتری می باشد که همین رطوبت باعث محکم شدن لایه سطحی خاک می شود و از پراکنش خاک در مرکز جلوگیری می کند.

∗ نام  پوشش گیاهی منطقه که در زیر آوره شده است نام لاتین نمی باشد.

گونه اول : پتار

این پوشش اغلب در حاشیه باتلاق اصلی می روید و در مرکز جاز که محلی ها به آن سوهر جاز می گویند معمولا چیزی رشد نمی کند علت آن نیز خفه شده گیاهان و علوفه ها در اثر پوشیده شدن با آب می باشد.

 

پوشش گیاهی جازموریان

 

 

گونه دوم: تهمه

این گیاه تقریبا شبیه به سیاه شور یا سمسیل ( گویش محلی) است. به علت مقاومت بالا در مقابل جریان باد معمولا به صورت بادگیر عمل می کنید. این گیاه در جاز بالا به فور یافت می شود در عکس زیر مختصات دقیق رشد این گیاه را می بینید.

تهمه گیاهی شبیه به سمیل

 

گونه سوم: گز

این درختچه در قسمت ریگزار های جازموریان و در نزدیکی  روستای بوئینگ به وفور یافت می شود. گز بسیار در مقابل خشکسالی مقاوم است و از درختچه های است که از آن می توان به عنوان بادگیر برای کاهش سرعت باد استفاده کرد.

درختچه گز جازموریان

 

گونه چهارم: لولی پر

معمولا در جاهای از جازموریان که تقریبا پوشش گیاهی کم  است این گونه را میبینیم.

گیاه لولی پر در جازموریان

 

گفتگو با فاطمه عاطفه بامری اولین پزشکان جازموریان

گفتگو با فاطمه عاطفه بامری اولین پزشکان جازموریان

گفتگو با فاطمه و عاطفه بامری اولین پزشکان منطقه جازموریان

نمایشگر ویدیو
00:00
07:55

گفتگو با فاطمه و عاطفه بامری

۱- صدای جاز: سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما خواهران گرامی از شما جهت همراهی و همیاری جهت گفتمان با سایت صدای جاز کمال تشکر را داریم.

فاطمه و عاطفه بامری: بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام ادب و احترام دارم خدمت همه شنوندگان گرامی علی الخصوص مردم شریف جنوب کرمان رودبار جنوب و جازموریان.

۲- صدای جاز: خانم های بامری لطفا یه بیوگرافی از خودتون بگید؟

فاطمه و عاطفه بامری: من فاطمه بامری نژاد و خواهرم عاطفه بامری نژاد رتبه ۳۷ و ۸۸ کنکور سراسری تجربی ۱۳۹۵ و در حال حاضر هم دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستیم.

۳- صدای جاز: همونطور که می دونید به شما بزرگواران لقب دوقلوهای افسانه ای را داده اند آیا خانم‌های بامری فقط افسانه‌اند؟ یا در واقعیت هم میتوان چنین اشخاصی را جستجو کرد؟

فاطمه و عاطفه بامری: به نظرم جواب این سوال دو تا حالت  داره یکی اینکه ما افسانه ای هستیم و وجود حقیقی نداریم و از اونجایی که خودم مطمعنم وجود حقیقی دارم پس این فرضیه رد میشه و فرضیه دوم اینکه ما حقیقی هستیم وجود خارجی داریم ولی درحقیقت افسانه ای نیستیم که خوب قبول این فرضیه منطقی تر به نظر می رسه و اما گذشته از مزاح جواب این سوال به نظرم هر انسانی یک سری توانایی های داره که باید اونا رو بشنایه و در طول زندگیش اونا رو به  فعلیت برسونه که این توانایی ها کم نیست و ما ها با شناخت اونها و یافتن اونها در وجود خودمان می توانیم اونا را کسب کنیم که یکی از این تواتایی ها تواتایی کسب دانشه اما فقط  یکی از اونا من نمی دونم به چه دلیلی به من افسانه ای میگن ولی خودم آدمی نیستم که خودم رو اندازه  یک رتبه یک عدد تنزل بدم و در عین حال یقین دارم که در شهر خودم حتی اطرافیانم ممکنه کسانی باشند که خیلی کاملتر و وسیعتر از خودم باشند

۴- تفسیر شما از آیه (ان الله لا یغیر ما بقوم جتی یغیر ما بانفسهم) چیست؟

فاطمه و عاطفه بامری: خداوند جهان را آفریده انسان را آفریده  و جهان را براساس سنت ها اداره می کنه این سنت ها تغییر ناپذیرند و در واقع خداوند در سنت ها راه رسیدن به اهداف را به ما نشان می دهد به نظرم این ایه یکی از مهم ترین سنت های که در زندگی اجنماعی انسان ها وجود دارد را بیان می کند یعنی حرکت از درون و تغییر تحول درونی جز لاینفک هر تغیییر و تحول بزرگ در یک جامعه است بنابراین اگر ما تصمیم به تغییر دادن وضعیت منطقه و شهرمون رو داریم چه من به عنوان یک دانشجو چه هر کسی دیگه ای توی هر صنف سمت یا شغل دیگه ای که هست مسئولیم به تغییر دادن وضعیت و مسئولیم به ارتقائ خودمون و جامعه امون و با وجود این منبع وحیانی که این سنت داره یقینا این راه تنها راه مطمعن ترین راه و بهترین راه برای رسیده به این هدف است.

۵- درس خوندن اصلی رو از چه زمانی شروع کردید؟

فاطمه و عاطفه بامری: درس خوندم رو که یقینا از همون ابتدا  شروع کردیم اما برای کنکور از همون سال سوم دبیرستان به طور جدی شروع کردیم منابع ما هم در درس های مختلف متفاوت بود و تقریبا منابع خوبی بود که همه از انها استفاده می کنند مثلا انتشارات گاج خیلی سبز مبتکران کانون و… روش مطالعمون در هر درس یک روش کیفی بود یعنی ما مطالعه منابع مختلف رو تا زمانی ادامه می دادیم که به اشباع برسیم یعنی اگه رفتیم سراغ یک منبع دیگه سوالات و نکات برامون تکراری باشند.

۶- متاسفانه ما وقتی که شما رو به عنوان الگو برای دانش آموزامون معرفی می کنیم با ناامیدی ابراز می کنند که خانم‌های بامری در مدرسه‌ی با تمام امکانات درس خوندن و ما این امکانات رو نداریم میشه درباره این موضوع توضیح بدین؟

فاطمه و عاطفه بامری: ببینید بچه ها یه واقعیت انکار ناپذیری  وجود داره و اون اینکه ما در منطقه ای قرار گرفتیم که محرومه و طبق آیه ای که گفتم هیچکس هم به جز ما نمی تونه این محرومیت رو بر طرف کنه جای بهانه اوردن برای هیچکسی نیست چه من که به تفسیر شما در جای قرار گرفتم که همه امکانات رو در اختیارم قراد دادن چه به تفسیر خودم که در دوران مهم نوجوانی ۷ سال به دور از خانواده درس خوندم کاری که برای خیلی ها سخت باشه ۷ سال در جاهای مختلف با ادم های مختلف که با مشکلاتی که هیچ کدام از شما اون ها را تجربه نکرده باشید چه من چه شما هیچ کدوم ما نمی تونیم از زیر بار مسئولیتی که به دوش مون گذاشته شده شونه خالی کنیم ما خودمون وقتی در این چند سال با مشکلاتی روبرو میشدیم به جای بهانه آوردن حرف مون این بود خدایا تمام درد ها عالم ازان من باشد اما خزنده نباشم که تک تک انها مرا ازا دهد رونده نباشم که بعضی مرا خورد و بعضی مرا ازار بدهند . پرنده باشم و بر همه انها مسلط باشم بچه ها این تفکر و توجیه  شما اصلا منطقی نیست چون همه ما می دونیم که ورای هر امکاناتی امکاناتی هست ورای هر استعداد و هوشی یقینا هوشی هست یقنا تفاوت های بین انسان ها و انچه که در اختیارشان قرار داده هست فکر نکیند که ما وقتی بخوایم راهی رو شروع کنیم تمام امکانات در اختیارمون قرار میگیره همیشه کسی از یه جای به جای دیگر میره در مقابلش مقاومت وجود داره یقینا ما هم همینطور بودیم وقتی از یه جای به جای دیگر میرفتیم این طور نبود که همه امکانات رو در اختیارمون قرار بدن بلکه یقنا ما هم مشکلاتی در مقابلمون و جلوی راهمون بود حتی بعضی وقتی ما رو منصرف می کردن از این کار و میگفتن وقتی از این جا برین جای دیگه ممکنه که مشکلاتی براتون پیش بیاد ممکنه که بقیه از شما بهتر بشن روحیتون تضعیف بشه و اینطور اما حرف ما این بود کشتی در ساحل امن تر است اما کشتی برای ماندن نیست ما زنده به انیم که ارام نگیریم ما  باید حرکت کنیم این حرکت ما خواستنی نیست ما باید اینکار را بکینم ما باید تمام  تلاشمون رو برای از بین بردم محرومیتی که در منطقه مون هست چه با پیشرفت خودمون و چه با کمک به پیشرفت دیگران انجام بدیم .

۷- در آخر اگر سخنی دارید بفرمایید؟

فاطمه و عاطفه بامری: میگم که صمیمانه براتون آرزوی موفقیت  دارم اعتماد به توانایی های که خدا در وجودمون قرار داده اعتماد به حمایتش اراده و پشتکار و توکل به خدا و در نهایت سپردن نتیجه هر چی که هست  به خودش

درباره ی کاظم قنبری

کاظم قنبری لیسانس مهندسی نرم افزار افتخار می کنم که بتوانم گامی در جهت حل مشکلات مردم جنوب کرمان بردارم.

روستای رحمت آباد میاندران

روستای رحمت آباد میاندران

 به گزارش"رودبارما"؛رحمت‌آباد میان دران، روستایی از توابع بخش جازموریان شهرستان رودبار جنوب است. روستای رحمت آبادمیان دران در30کیلومتری شهرزهکلوت و اقلیمی گرم وخشک دارد ونزدیک به 100خانوار هم اکنون دراین روستازندگی می کنند. این روستادارای 3مسجدو 62 و طلبه و روحانی  و10نفرحافظ کل قرآن است.الان در هر خانواده‌ای که نگاه کنید، دست کم یک یا دو نفر طلبه می بینید و جالب این که ...

روستای زیارت میرمقداد

روستای زیارت میرمقداد

زگردی شهر باستانی

زگردی کجاست و قدمت آن به چه دوره از تاریخ بر می گردد؟؟؟

 

 

زگردی کنونی واقع در45کیلومتری شهرستان رودبار جنوب و در مسیر رودبار به ایرانشهر و 25 کیلومتری زهکلوت و در حاشیه جازموریان واقع شده است که پس از انقلاب در ایران بواسطه وجود مقبره ای منتصب به مقداد به زیارت میرمقداد معروف و تغییر نام داد.

 

قبل از تغییر و تحولات و چرخشهای نظام سیاسی, اجتماعی و عبور از گذرگاه تاریخ، زگردی به منطقه بسیار وسیعی گفته می شد که ازکوهستانهای هرمزگان شروع وبه کوههای کرمان و مناطق بین آن ختم و از شرق نیز تا پایان کویر جاز و حواشی آن و نهایتا به هودیان در شمال شرق منتهی می گردید که تمام این مناطق از قلعه یا کاخ حکومتی در مرکز زگردی کنونی اداره وفرماندهی می شده.

کاخ یا قلعه بزرگ زگردی هسته مرکزی و یا ستاد فرماندهی و محل سکونت صاحبان وشاهان زگردی در بسیاری از دوران تاریخ بوده ، بطوریکه از آثار بجا مانده کاخ باستانی در مرکز و وجود چهار قلعه کوچکتر در فاصله مشابه و در چهار جهت آن حکایت از اهمیت کاخ مرکزی دارد ، آثار بجا مانده بر روی تپه یا تمپ بزرگ مانند مقبره شاهزادگانی چون سالار جمال الدین فرزند شاه منصور خود گواه بر امیر نشینی این سرزمین می باشد.

قبل و پس از انقلاب ایران کاوشهای سطحی و گذرایی توسط تیمهای انگلیسی ، ایتالیا و فرانسوی صورت گرفت که همگان به باستانی بودن زگردی اذعان و گاه قدمتش را به ده هزا ر سال قبل تخمین می زدند.

ژنرال سایکس انگلیسی در کتاب ده هزار مایل در شرق می نویسد بعد از بزمان به طرف رودبار به اولین ده بزرگ یعنی زگردی رسیدیم که مقبره هایی قدیمی و دارای حجاریها و لوحهای بسیار نفیسی می باشد ، خاک این منطقه بسیار حاصلخیز است و جای بسی تأسف است که از آن استفاده نمی شود ، وی همچنین از وجود انواع حیوانات وحشی مانند گرگ ، گورخر ، سیاه گوش و انبوه پرندگانی مانند دراج(*پُور) و ... در این منطقه می گوید.

از مهمترین دلایل سکونت در زگردی را می توان به موقعیت ویژه جغرافیایی و خط مواصلاتی شرق و غرب ، وجود رودخانه ها و چشمه سارها، خاک حاصلخیز و بواسطه کویر و کوهستان در دو سمت و وجود جنگلهای انبوه کهور و سهرگز اشاره کرد که این منطقه را متمایز از سایر مناطق می نمود.

 

طبق آتار بجا مانده وشواهد تاریخی ، زگردی در تمام اعصار متعلق به ملت بلوچ بوده و هم اکنون نیز با سکونت طایفه زمانخانی(یاراحمدزهی) متعلق به بلوچها می باشد .

طوایف زهکلوت

طوایف زهکلوت

شمبویی

۱- شمبویی : از طوایف بومی و بسیار قدیمی رودبار می باشند که به شغل دامداری مشغول بوده اند

حاجب

۲- حاجب: از طوایف بومی رودبار که دامدار مناطق دشت و کوهپایه های رودبار می باشند

جَت

۳- جَت : جتها در دوران حکومت بلوچها بر رودبار ومیناب از  میناب به این منطقه کوچانده شدند و شغلشان ثاربانی می باشد

نارویی

۴- نارویی : از طوایف بلوچ می باشند که اکثرأ از لاشاربلوچستان به رودبار مهاجرت کرده اند که در رودبار دارای چند  تیره می باشند که معروفترین آنان غمگذاری ها در خیرآباد و عاجبزهی در تکل حسن.

بامری

۵- بامری : بامریها از طوایف بلوچ می باشند که نزدیک به ۱۲۰سال است در رودبار و جازموریان ساکن هستند و غالبأ کشاورز و دامدار هستند

براهویی

۶- براهویی: از طوایف بلوچ مهاجر در تُمِیری رودبار و فاریاب می  باشند که اکثر آنان کشاورز می باشند.

زمانخانی

۷- زمانخانی : از طوایف بلوچی از تیره یاراحمدزهی هستند که از سرحد بلوچستان به رودبار و جازموریان مهاجرت نموده اند و  شغل اکثر آنان دامداری ، کشاورزی و در قدیم پیله وری بوده است و همگی آنان ساکن زیارت میرمفداد می باشند.

رئیسی

۸- رئیسی : رئیسیها از طوایف بلوچ می باشند که در کوههای شاه و اطراف دشتهای رودبار ساکن و دامداری شغل آنان می  باشد.

نمدادی

۹- نمدادی : نِنداتی ها از طوایف بومی ساکن در کوههای نمداد می باشند

لُر ( طایفه لُر که به مرور زمان و به اشتباه لَر خوانده می شود )

۱۰- لُر : طایفه لر در زمان نادر شاه افشار به علت ندادن مالیات و شورش هایی که توسط این طایفه انجام می شد از منطقه چهار محال بختیاری به مناطقه جنوبی کوچ اجباری داده شد ، بعد ها این قوم با خان منطقه کهنوج به نام ضرغام خان نیز درگیر شد و بعد از فراز و نشیب های زیاد اکنون آن ها را در جازموریان ،منوجان و قلعه گنج (احمدی) می بینیم .

سابکی ( سابقی )

۱۱- سابکی : از طوایفی مجهول می باشد(برخی آنها را لُر میدانند) که پس از مهاجرت از جایی نامعلوم به جازموریان با قبایل بلوچ  حل شده و هم اکنون بلوچ خوانده می شوند و اکثرأ هم دامدار بوده اند

سِیفعلی

۱۲- سِیفعلی : در محدوده زهکلوت ساکن اند و از بومیان چند قرن پیش این منطقه می باشند.

دختران زیبای بلوچ و سالها محرومیت ،رفاهی ،اجتماعی

دختران زیبای بلوچ و سالها محرومیت ،رفاهی ،اجتماعی

ادامه مطلب
مشکل اینترنت در بوئینگ

مشکل اینترنت در بوئینگ

ادامه مطلب
معرفی دهستان بوئینگ توسط اسماعیل حسینی

معرفی دهستان بوئینگ توسط اسماعیل حسینی

ادامه مطلب
توزیع ماسک رایگان#توسط پایگاه شهید مطهری بوئینگ

توزیع ماسک رایگان#توسط پایگاه شهید مطهری بوئینگ

ادامه مطلب
دفاع و حمایت از انسانی که مورد ظلم و ستم واقع شده در هر نقطه از جهان که باشد برای همه لازم و ضروری است

دفاع و حمایت از انسانی که مورد ظلم و ستم واقع شده در هر نقطه از جهان که باشد برای همه لازم و ضروری است

ادامه مطلب
پایگاه مقاومت بسیج شهید مطهری بوئینگ

پایگاه مقاومت بسیج شهید مطهری بوئینگ

ادامه مطلب
انگور نوبرانه بوئینگ

انگور نوبرانه بوئینگ

ادامه مطلب
Boeing pictures

Boeing pictures

ادامه مطلب
مجموعه امید

مجموعه امید

ادامه مطلب
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد