سرزمین فریادهای خاموش/ دهها

جیرفت - خبرگزاری مهر: علیرغم اقدامات صورت گرفته در جنوب کرمان به دلیل عمق محرومیت، این مناطق همچنان شاهد زندگی مردمانی محروم و صبور است که در دمای 50 درجه ای دشتهای کرمان بدون امکانات اولیه سرپناهی جز چند شاخه درخت خرما ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، جنوب استان کرمان واژه ای است غریب از یک سو به آن هند ایران می گویند و از سوی دیگر می توان محرومترین افرادی را دید که در اوج بی امکاناتی و فقر سرپناهی جز شاخه درختان ندارند.

اولین بار در دولت هشتم به اوج محرومیت مردم جنوب کرمان اشاره شد و نماینده وقت این مردم در مجلس شورای اسلامی توجه نمایندگان مجلس و مردم را به افرادی جلب کرد که کپر نشین و غارنشین بودند و زندگی بسیار فقیرانه را پیشه خود کرده بودند.

تصاویری از محرومیت پیدن کوئیه در هشت سال قبل

بهت خبرنگاران از اوج محرومیت پیدن کوئیه
ابتدا کسی باور نمی کرد اما چندی بعد گروههای خبری و عکاسان برای به تصویر کشیدن زندگی این مردم به جنوب کرمان و در روستایی در عنبرآباد که در واقع یکی از مناطق بسیار نزدیک به شهرهای بزرگ آن زمان بود آمدند و متعجب و حیران از وضعیت اسفبار این مردم رسانه ها را مملو از گزارشها و عکسهای زندگی مردمی کردند که از آنها به عنوان غار نشین تعبیر شده بود، این منطقه روستایی بود به نام "پیدن کوئیه" که در 120 کیلومتری عنبرآباد قرار داشت.

مسجد روستای بیژن آباد

هنوز در صورت جستجو در راسنه ها، با این نام می توان گزارشهایی را دید که هر خواننده را میخ کوب می کند.

اما آن خبرنگاران خبر نداشتند که هزاران هزار نفر هم مانند این افراد در مناطقی زندگی می کنند که کیلومترها دور تر از پدین کوئیه در وضع اسفبارتری روزگار می گذرانند و شاید کسی از وجودشان هم خبر ندارد و پدین کوئیه برای آنان آرزو است.

کودکان کپرنشین روستای "تی آب" در 20 کیلومتری منوجان

تلاش مسئولان کرمان برای نشان دادن محرومیت جنوب استان

با شروع دولت نهم استاندار وقت کرمان محمد رئوفی نژاد در سخنرانیهای خود پی در پی به محرومیت نهفته کرمان اشاره می کرد و آن را محرومیتی می خواند که به دلایلی مسئولان گذشته به آن نپرداخته بودند.

در آن زمان مردم کرمان نیز از عمق محرومیت جنوب کرمان اطلاعی نداشتند مجموع جنوب کرمان تنها شامل دو شهرستان به نامهای جیرفت و کهنوج می شد.

دختر نوجوان روستای "نیل فرهاد"

استانی مملو از امکانات یا مملو از محرومیت
اما مسئولان وقت کرمان که در صدد محرومیت زدایی از منطقه بودند سعی در نشان دادن این وضعیت به مسئولان ملی داشتند اما در اینجا یک مشکل اساسی وجود داشت، همه مسئولان کرمان را به نام پسته و معادن غنی مس و آهن و کشاورزی می شناختند استانی مملو از امکانات.

دقیقا در آن زمان بود که استانداروقت خواستار این شد که مردم کرمان و مسئولان محلی باید سعی کنند این محرومیت را به مسئولان نشان دهند و سرانجام فرصت طلایی برداشتن پرده از چهره جنوب کرمان فرا رسید.
 

 
محل استحمام کودکان "تی آب"
 
سفر هیئت دولت پرده از محرومیت جنوب کرمان برداشت
با آغاز سفرهای استانی هیئت دولت به جنوب کرمان استاندار وقت انها را به جنوب کرمان برد.
 
اوج محرومیت به حدی بود که برای مسئولان باور نکردنی بود.
 
هزاران نفر در پهنه گسترده جنوب کرمان بدون هیچ امکاناتی در بدترین شرایط آب و هوایی با خشکسالی دست و پنجه نرم می کردند ؛ مردمی که برخی از آنها پدین کوئیه را هم ندیده بودند چه برسد که شهرهای بزرگ، افرادی که طعم آب لوله کشی را نچشیده بودند و نمی دانستند برق چیست.
 

 
موتور آب با کاربری آب شرب، استحمام، کشاورزی، شستشوی البسه در جنوب کرمان
 
 
وضعیت اسفبار جنوب کرمان که جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر را در خود جای داده بود مسئولان را مجاب کرد که ستادی به نام ستاد راهبردی جنوب کرمان برای رسیدگی به اوج محرومیت این مناطق ایجاد کنند.
 
این ستاد به ریاست معاون رئیس جمهور و تعدادی و از وزیران و مسئولان محلی کرمان قرار بود یک هفته در تهران و یک هفته در کرمان تشکیل جلسه دهد.
 

 
محل زندگی یک خانواده در روستای تی آب
 
اما اوج محرومیت در این مناطق به حدی بود که می بایست تمام امکانات زیربنایی از نقطه صفر برای مردم احداث شود و همین مسئله نیز سبب شده با گذشت سالها همچنان شاهد محرومیت مردم جنوب کرمان باشیم، همان هایی که توجه امروز به جنوب کرمان را مدیون روستای پیدن کوئیه هستند.
 
با وجود اقدامات دولت مردم جنوب همچنان در اوج محرومیت
امروز در جنوب کرمان هفت شهرستان تاسیس شده است هر چند که برخی از آنها آنقدر محروم هستند که حتی سیستم حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس درون شهری ندارند و برخی هنوز نام شهرستان را یدک می کشند اما همین گام اول نیز برای آغاز کار گامی قابل توجه بود.
 
عنبرآباد که روستای پدین کوئیه نیز شامل آن می شود، قلعه گنج، رودبار جنوب، کهنوج، جیرفت، شهرستان تازه تاسیس فاریاب و منوجان امروز مرکز هفت شهرستان جنوب کرمان هستند.
 
با اقدامات دولت سطح زندگی مردم ارتقاء یافته است
شاید اقدامات کنونی نتوانسته باشد چهره فقر را به طور کلی از مردم منطقه بزداید اما مسلما سطح زندگی مردم را در برخی مناطق افزایش داده است.
 

 
خانه ای در جنوب کرمان
 
با این وجود همچنان فقر به دلیل اوج محرومیت منطقه سایه سنگین خود را از شهرستانهای جنوبی کرمان برنداشته است و به نظر می رسد ستاد راهبردی جنوب کرمان باید با تدبیر بیشتر وارد فاز بعدی محرومیت زدایی از چهره جنوب کرمان شود.
 
امروز شاهد آبرسانی به برخی مناطق، ساخت جاده و برق کشی به جنوب کرمان هستیم اما خشکسالی و پراکندگی جمعیت از یک سو و نبود زیر ساختهای لازم همچنان در جنوب کرمان حرف اول را می زند.
 
هنوز هم روستاهای بسیار محروم در جنوب کرمان وجود دارند
 
هنوز هم روستاهای دور دستی هستند که از ابتدایی ترین امکانات زندگی محرومند. هنوز هم اکیپهای خبری مناطق جدیدی را که در اوج فقر هستند به نمایش می گذارند و عکسهای تکان دهنده از وضعیت زندگی این مردمان صبور و کم توقع دیده می شود.
 

 
بیکاری در جنوب کرمان و فروش بنزین
 
107 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد با جمعیتی نزدیک به سه میلیون نفر این آمار تامل برانگیز است.
 
جمعیت افراد تحت پوشش کمیته امداد در کرمان نزدیک 295 هزار نفر است!
 
بیشتر این افراد نیز در جنوب استان کرمان زندگی می کنند در این میان نباید محرومیت در مناطق شمالی و شرقی کرمان را نیز از یاد برد اما محرومیت جنوب کرمان باید با ادامه فعالیت ستاد راهبردی جنوب کرمان و توجه ویژه به این مناطق برطرف شود و استفاده از اعتبارات این ستاد در مناطق مختلف استان کرمان می توان کاری ناتمام را در پیش روی مسئولان کرمان بگذارد.
 
اینجا هنوز پدین کوئیه هایی دیگر وجود دارد
 
مناطقی مانند "مارز"، "رمشک"، روستاهای "بیژن آباد علیا"،"بیژن آباد سفلی" و "سعید آباد"، "زه کلوت"، "تی آب"، "نیل فره و دهها روستای دیگر که شاید خود مردم جنوب کرمان نیز تا کنون نامشان را نشنیده باشند وجود دارند اما خبرنگاران عکاسان نام این روستاها را بر سرزبانها انداخته اند.
 

 
روستایی کپری در جنوب کرمان
 
این مناطق پدین کوئیه های دیگر هستند.
 
هم اکنون فقر و تنگ دستی در بسیاری از این مناطق و حتی مکانهایی که در آنها زیر ساختهای ایجاد شده اند در کنار خشکسالی مردم را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.
 
"تی آب" نمادی از محرومترین مناطق مسکونی
 
شاید جالب باشد بدانید روستای "تی آب" که یکی از محروم ترین این مناطق و فاقد هر گونه امکانات اولیه از جمله آب و برق و جاده است تنها در 22 کیلومتری منوجان مرکز شهرستان منوجان قرار گرفته است و این نمونه ای از محرومیت جنوب کرمان است.
 

 
کپرنشینی در روستای تی آب
 
وزرا و مسئولان کشوری از نزدیک از مناطق محروم کرمان بازدید کنند
 
عزم ملی و ادامه فعالیت ستاد راهبری جنوب کرمان در این منطقه که طی سالهای اخیر حرکتهای انقلابی را برای رفع محرومیت در جنوب کرمان انجام داده برای رفع این محرومیتها ضروری است.
 

 
زنان کپر نشین جنوب کرمان
 
اما باید به این نکته نیز توجه کرد که پراکندگی جمعیت در جنوب کرمان و وجود روستاهایی با 10 تا 12 خانوار موجب شده است در برخی از این مناطق زیر ساختهای ساخته نشوند که باید در راستای حل این مشکل نیز چاره اندیشی شود.
 
برخی از ساکنان مناطق محروم آرزوی یک بار دیدن شهرها را دارند
 
اینجا هنوز مردمانی زندگی می کنند که با وجود زندگی در نزدیکی مراکز شهرستانها حضور خود در شهر را آرزویی دیرینه می دانند و با وجود گذشت سالها از عمرشان نتوانسته اند به شهر بروند و آرزوشان دیدن کهنوج است.
 
اینجا هنوز مردمانی زندگی می کنند که از آب آشامیدنی سالم بی بهره اند و آب مورد نیاز خود را از چاهها، قنوات و رودخانه ها تامین می کنند، اینجا هنوز افرادی زندگی می کنند که نمی دانند برق چیست اینجا هنوز مردمانی هستند که از امکانات اولیه بهداشتی بی بهره اند.
 

 
کودکان کپرنشین جنوب کرمان
 
برگ درختان تنها سرپناه محرومان در گرمای 50 درجه
 
اینجا هنوز مرمانی هستند که در دمای 50 درجه و شرجی بیش از حد هوا به دلیل نزدیکی به خلیج فارس تنها پناهشان برگها درخت نخل است.
 
شاید ادامه حرکت رسانه ای در راستای به تصویر کشیدن اوج فقر در جنوب کرمان هنوز بتواند وجود این مردمان را نشان دهد و اوج فقر آنها را به تصویر بکشد.
 

 
محرومیت در جنوب کرمان
 
 عمق محرومیت بسیار زیاد است
 
در این میان به هیچ وجه نباید خدمات تاثیر گذار دولت در جنوب کرمان را نادیده گرفت، احداث صدها کیلومتر راه، برق رسانی به روستاها و همچنین آبرسانی به مناطقی که تاکنون از این نعمات بی بهره بوده اند سطح زندگی بسیاری از این مردم را تا حدودی افزایش داده است.
 
 این اقدامات بسیار جای تقدیر دارد و این مسئله را می توان در نگاه مردم جنوب کرمان به خوبی مشاهده کرد و نمود آن را در تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سالهای اخیر مشاهده کرد.
 

 
کپرنشینی در جنوب کرمان
 
پازل محرومیت زدایی باید تکمیل شود
 
اما تلاش این گزارش بر این است که نشان دهد تمام اقداماتی که تا کنون در این مناطق صورت گرفته است گوشه ای از پازل بزرگ محرومیت در جنوب کرمان بوده است و برای رهایی از این وضعیت باید هدفگذاریهایی جدیدی در این مناطق صورت گیرد.
 
عکسهای این گزارش به جز عکس اول از روستای پیدن کوئیه در ماههای اخیر گرفته شده است.
کد خبر 1374319

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =